Vandaag wil ik je even laten zien hoe je cadeaubonnen op Instagram kan instellen. Misschien een ander soort blogje dan je van me gewend bent, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!
Het begon zo: van de week viel mijn oog op de optie om cadeaubonnen te verkopen via Instagram. Nu kun je sowieso al heel makkelijk een cadeaubon bij me kopen, maar we weten allemaal*: mensen willen zo min mogelijk klikken, mensen zijn lui en je moet het ze zo makkelijk mogelijk maken.
*Misschien wist je dit niet trouwens, maar dit is wel wat ik tot nu toe geleerd heb over marketing. Het is niet gemeen bedoeld ook, gewoon meer zo van: als mensen eenmaal op Instagram zitten, willen ze daar liever blijven en niet naar je site moeten klikken om daar een cadeaubon te kopen.
Goed, ik zag het dus en wist: dit wil ik! Hoe professioneel en tof is dat? Als ik dat gewoon kan regelen? (Ik ben al jaren ZZP’er, maar kick nog steeds – of misschien zelfs, steeds meer – op het gevoel van ‘kijk, ik heb een eigen bedrijf! Ik stuur facturen met mijn logo erop!’)
Toevoeging 2024: inmiddels gebruik ik dit niet meer en ik kan ook niet garanderen dat deze blog up-to-date is.
Cadeaubonnen op Instagram, iets voor jou?
De vraag is eigenlijk:
Heb je een eigen bedrijf, of verkoop je diensten of producten?
A. Nee, dat heb ik niet.
B. Jep, dat heb ik.
Heb je geantwoord met A. dan zou ik weggaan van deze blog en lekker in het archief rondneuzen of er blogs bij zitten die je meer aanspreken.
Heb je geantwoord met B. dan kan je even verder lezen. Waarschijnlijk is het voor jou ook interessant om cadeaubonnen op Instagram te verkopen.
Hoe ik cadeaubonnen op Instagram heb geregeld…
Ik heb me er zelf gewoon in vast gebeten en het een en ander uitgeprobeerd. En uiteindelijk had ik het binnen een paar uur voor elkaar. Aangezien het Coronacrisis is, lijkt het me belangrijker dan ooit elkaar te helpen, dus hopelijk heb je wat aan de volgende uitleg.
Wat heb je nodig:
- Een Instagram-account (ik gebruik een zakelijk en openbaar account, ik denk dat dat ook van invloed is op of je wel of niet zo’n cadeaubonfunctie hebt.)
- De mogelijkheid je te laten betalen via internet, bijvoorbeeld met een account bij Mollie en/of Paypal.
- Een ‘partner’. Niet een liefdespartner, maar een cadeaubonpartner. In Nederland heb je de keuze uit ‘Gift Up!’, ‘SumUp’ en ‘Rise.ai’. Die laatste vond ik gek klinken en bij de eerste betaal je geen commissie aan het bedrijf over de eerste €5000,- die je verdient via je cadeaubonnen. Ik koos dus voor Gift Up!.
5 stappen om het goed in te stellen
- Voer je gegevens in bij je cadeaubon-partner en zorg dat je betalingsgegevens, zoals PayPal en Mollie, goed staan ingesteld.
- Creëer een cadeaubon via je cadeaubon-partner. Bij ‘Gift Up’ kan je er verschillende aanmaken, zelfs ook eentje waarbij je de klant zelf een bedrag laat uitkiezen. Daarnaast kan je ook de looks van je cadeaubon kiezen, of een bon uploaden die je bijvoorbeeld zelf via Canva hebt ontworpen.
- Zoek je checkoutlink, deze heb je nodig om je cadeaubon-partner te koppelen aan je Instagram.
- Open je Instagram-account, klik op ‘profiel bewerken’, scroll naar beneden en klik daar op ‘actieknoppen’.
- Hier kan je een actieknop toevoegen. Kies voor ‘cadeaubonnen’, klik op je partner naar keuze en voeg de link toe.
- In principe moet het nu werken, maar, als ik jou was zou ik lekker een bestelling bij jezelf plaatsen om dat te controleren.
Goed om te weten:
- Je cadeaubon-partner wil natuurlijk ook een voordeeltje uit jou slaan. Zo gaat dat met partners. En terecht ook natuurlijk. In het geval van ‘Gift Up!’ is dat uiteindelijk 3,49% van hetgeen wat je verdient aan de cadeaubon.
- Bij ‘Gift up!’ kan je ook de app downloaden, hiermee kan je de cadeaubon dan weer scannen. Vergelijkbaar met de manier waarop dat bij Social Deal en Groupon gebeurt.
- Het lijkt erop dat niet alle Instagramaccounts de mogelijkheid hebben cadeaubonnen aan te bieden. Dat kan komen omdat Instagram wel vaker functies langzaam uitrolt. Geen idee hoe dat precies zit. Kan je er dus niet mee helpen als het niet lukt, sorry.
Leuk als je me laat weten of je er iets aan had!
Houdoe en liefs,
Anne
Hallo Anne, een goed idee. Ik heb het nog niet nodig, maar heb het artikel maar bewaard, voor als ik het nodig heb. Veel succes met je bedrijf…..je gaat toch door???? Succes
Hey Johanna! Ja, ik ga zeker door! Sterker nog, het gaat zo hard ineens weer met leerlingen dat ik een wachtlijst moet gaan maken als het in dit tempo doorgaat!
Haha, nou, bij mij heeft het eigenlijk helemaal niks opgeleverd! Had er hoge verwachtingen van, maar helaas… (Is gelukkig niet heel erg, heb een wachtlijst momenteel.) Hopelijk werkt het voor jou wel!