Ik wil vanaf nu ‘gezond omgaan met social media’, zónder helemaal te stoppen. Want als ik iets leerde van de maand waarin ik offline ging, is het: ik heb echt behoefte aan meer rust en overzicht en er moet dus ook ab-so-luut wat veranderen.
(Niet alleen vanwege mijn eigen ervaring trouwens, ook omdat uit onderzoek blijkt dat social media een negatieve invloed heeft op je creativiteit, geluksgevoel, focus en emotionele gezondheid. Echt wel iets om voorzichtig mee te zijn dus.)
Maar. Ik haal ook juist heel veel plezier en verbinding uit apps als Instagram. En nog een bijkomend voordeel: veel klanten gaven in het verleden dat mijn aanwezigheid op social media, zoals mijn stories op Insta, doorslaggevend waren om juist met mij te werken aan hun stem of muziekskills.
Daarom deel ik in deze blog mijn plan van aanpak voor de komende tijd. Hopelijk helpt het jou ook om slimmer om te gaan met social media, zonder dat je ermee hoeft te stoppen.
Gezond omgaan met social media
Instagram, Facebook, TikTok en zelfs LinkedIn. Alles is zó verslavend ingericht, dat je voor je het weet alleen maar doet wat het platform wil dat je doet. Namelijk: doelloos scrollen en snackable content kijken. Content die wél leuk genoeg is om naar te blijven staren, maar vrijwel nooit echt bijzonder genoeg om je bij te blijven. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld een goed boek of mooie theatervoorstelling.)
Aanrader: het fragment uit deze video; rond minuut 18 wordt op een inspirerende manier uitgelegd hoe je je telefoon kunt zien als een Zwitsers zakmes dat altijd naar je schreeuwt om aandacht. Ook al gaat het over de telefoon in het algemeen en niet specifiek over social media, die vergelijking was echt een eye-opener voor me.
De belangrijkste vraag die ik mezelf daarom vanaf nu stel, is: ‘wat wil ik zelf dat dit voor me doet?’
‘Wat wil ik dat dit voor me doet’
Dat is best een confronterende vraag, want mijn (misschien niet zo sociaal gewenste) antwoord is:
Ik zit in de eerste plaats op social media omdat ik gezien, gehoord en gelezen wil worden. Want ik vind het leuk om te delen. En ik vind het leuk om te merken dat mensen erom lachen, geïnspireerd raken of zich getroost voelen.
En ja, daarnaast – maar dat komt echt op de tweede plek – is er ook een aantal mensen en bedrijven dat ik zelf in de gaten wil houden.
Een beetje alsof mijn social media feed een op maat gemaakt tijdschrift is, en zij de gastcolumnisten zijn.
Die gastcolumnisten zijn de mensen die interessante inzichten en tips delen of die op een vermakelijke en eerlijke manier over hun leven vertellen. (Over het algemeen zijn dat in mijn geval geen familie en vrienden. Want die zijn geweldig in het echt, maar posten óf bijna niet, óf alleen de tofste vakantie-foto’s, terwijl ik liever een kop thee met ze drink en hoor hoe hun vakantie écht was.)
Ik wil dus dat Instagram zorgt dat mijn ‘publiek’ me te zien krijgt en eventueel doorklikt naar mijn blogs, waar ik alle ruimte heb voor nuance en details. En ik wil de mensen zien waar ik om heb gevraagd. Niks meer en niks minder.
Om gezond om te gaan met social media, zou jij ook eens stil kunnen staan bij ‘wat jij er precies komt doen’. Kom je er voor kattenfilmpjes? (Goede reden.) Om je ex in de gaten te houden? (Niet zo’n goede reden.) En als jij je Instagramfeed als een tijdschrift ziet: welke mensen verdienen daar een plekje in? Wil je dat het gevuld is met mensen die het zogenaamde ‘perfecte’ leven hebben, waardoor jij gaat twijfelen aan jouw leven? Wil je alleen je eigen vrienden in de gaten houden? Of misschien een uitgebreide receptenrubriek?
Extra tip: train je social media feed!
Schotelt het Facebook- of Instagram-algoritme je elke keer dingen voor waar je niet op zit te wachten, klik dan op de drie stippen rechtsboven en selecteer ‘niet geïnteresseerd’ of ‘minder weergeven’ om algoritme te trainen.
Sidenote
De vraag ‘wat wil ik dat het voor me doet’, gebruik ik trouwens al jaren. Het begon toen ik in aanraking kwam met minimalisme en opruimguru Marie Kondo. Ik bedacht per kamer: wat wil ik dat deze kamer voor me doet? Zodat ik niet random spullen zou kopen bij de Xenos, maar echt heel gericht investeerde in wat de kamer nodig had.
(En ja, Marie zegt dan wel ‘does it spark joy’, maar wc-papier en schroevendraaiers sparken voor mij geen ‘joy’. Ik heb ze alleen wel nodig. Op zo’n zelfde manier sparkt de Instagram-app voor mij veel meer ‘joy’ dan mijn e-mail, maar ook mijn e-mail heb ik wel nodig. Het gaat om balans, want sommige dingen – zoals social media – geven wel korte termijn ‘joy’, maar zijn op de lange termijn niet altijd even gezond voor je. Om die reden heb ik bijvoorbeeld ‘juice-kanalen’ ontvolgd.)
Goed.
Als je weet wat je wil dat een platform voor je doet, zou je denken dat je klaar bent. Maar helaas. Social media haalt alles uit de hoge hoed om je aan het scherm gekluisterd te houden (want hoe langer je blijft, hoe meer advertenties ze kunnen tonen en hoe meer ze dus aan je verdienden). En daarom is het slim wat regels voor jezelf te maken.
Regels om social media op een gezondere manier te gebruiken
Nadat ik heel ‘Slowvember‘ offline was, ga ik zelf in december ook weer ‘op het gemakske’ online en kijken of ik het gezonder kan gebruiken. Ik hoorde laatst iemand zeggen ‘zorg dat je content bent, in plaats van dat je alleen maar content bent’. Mooi. Dat is precies wat ik wil.
Om te zorgen dat dat goed verloopt, ga ik het volgende doen:
- Mijn iPhone blijft ingesteld als een Dumb Phone en staat standaard op zwart-wit zodat-ie minder verleidelijk is.
- De DM’s op Instagram stories zet ik uit. Waarom? Omdat ik anders zo’n persoon ben die denkt: ‘Ooeeh, 21 reacties op m’n story! Wie zijn dat eigenlijk allemaal?’ Ik klik op profielen, zie een huisdier, raak verdwaald in een chat over het huisdier en voor ik het weet zijn er weer 20 minuten voorbij en ligt mijn administratie me verwijtend aan te kijken.
- Reacties op andere posts blijven voorlopig aanstaan, zodat ik wel verbinding hou, maar er wat meer overzicht over heb. Ik reageer niet meer op alles, zelf al vindt iedereen dat je dat zou moeten doen ‘voor het algoritme’.
- Als ik iets wil delen, neem ik direct een spraakopname op in plaats van dat ik een story maak. Eens in de zoveel tijd ga ik die opnames door (ik gebruik de app ‘Just Press Record’, die maakt er automatisch transcripten van). En dan kan ik alsnog iets doen met die verhalen, zonder dat ik meteen impulsief een half uur stories zit te maken en mijn eten koud wordt.
- Als ik iets deel, ga ik daarna offline. De dag daarna kan ik dan eventueel reageren en dat doe ik vanaf nu alleen vanaf mijn browser. (En dus niet meer vanuit de rij bij de Albert Heijn.)
- Per platform controleer ik nogmaals de notificaties, zodat ik niet alleen geen meldingen meer op mijn telefoon krijg, maar ook niet meer in mijn mail.
- Misschien ga ik in het begin ook disclaimers toevoegen, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten. (Zoals ‘ik vind het leuk om reacties te lezen, maar kan niet garanderen dat ik op alles inga’.)
- Bij alle social media stel ik de app ‘OneSec’ in, ook in mijn browser, zodat ik echt bewust online ga.
Deze software helpt je gezonder om te gaan met social media:
‘OneSec‘ laat je eerst een ademhalingsoefening doen voordat je een app of website opent. Op je telefoon kan-ie zelfs vragen hoe lang je van plan bent om online te gaan en krijg je een herinnering om te stoppen.
Via ‘schermtijd‘ – standaard op je iPhone – kan je applimieten instellen, zoals ‘ik mag elke dag 30 minuten op Facebook’.
Met de app ‘Forest‘ stel je een periode in waarin je gefocust wil werken. Blijf je met je tengels van je telefoon af, dan plant de app – letterlijk – een boom voor je. Heel. Erg. Vet.
Daarnaast heb ik besloten:
Besluit 1: Mijn aandacht gaat vanaf nu in eerste plaats weer naar het schrijven van mijn persoonlijke blogs (voor de lol) en zakelijke blogs (voor marketing). Mensen die niks willen missen, kunnen dat in de gaten houden via hun ‘RSS-feeds’ en via mijn ‘Brieven van Anne‘. Fragmenten van die inhoud kan ik dan – als ik zin heb – weer gebruiken op social media, maar dat krijgt vanaf nu echt een tweede plek.
Over zo’n RSS feed…
Mocht je het niet kennen, met een RSS feed ‘abonneer’ je je als het ware op nieuwe blogs van een website, zonder ergens je gegevens achter te laten. Zelf gebruik ik ‘Feedly’, dat werkt heel makkelijk:
- Ga naar Feedly.com of download de Feedly-app.
- Klik op ‘add content’ of het plus-icoontje.
- Voer de naam of URL in van de website die je wilt volgen.
- Selecteer de juiste ‘feed’ uit de resultatenlijst.
- Klik op ‘follow’ om de feed aan een map of startpagina toe te voegen.
- Klaar! Je ziet nu updates van die website in je Feedly.
Besluit 2: Misschien wel het belangrijkste, ik ga leren ‘passief lief te hebben’. Haha. Dat betekent voor mij: ik neem mezelf in bescherming, ga niet iedereen volgen die ik aardig vind en volg niet meer iedere impuls om iets liefs te sturen. Want – luxeprobleem – er zijn te veel leuke mensen en ik heb er een dagtaak aan om daar 24/7 betrokken bij te zijn.
En that’s it 🙂
Als je dit leest, heb je al lang genoeg online gezeten. Ga lekker iets anders doen, aai je kat, maak een wandeling of bel je moeder. Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn inzichten en tips en vanaf nu ook slimmer en gezonder met social media om kan gaan.
Zodat social media weer voor jou werkt, in plaats van andersom.
Houdoe en veel liefs,
Anne
P.S 1. Ik ben benieuwd hoe jij met social media omgaat
Laat het me weten in de reacties, leuk! Ook aanraders voor behulpzame apps zijn welkom!
P.S 2. Durf jij nog steeds niet op video?
Zoals ik eerder zei: mijn Instagram bleek bij veel klanten doorslaggevend. Door mijn stories leren ze me echt al kennen en is de drempel lager om met me te werken. Mocht je eigenlijk ook stories willen maken, maar het spannend vinden om sprekend om beeld te komen, dan gaat dit je helpen.