In mijn ‘Brief van Anne’ schreef ik over ‘hoe ik het doe’. Hoe ik alle ballen hoog hou en functioneer als multipassionate, ofwel ‘multimens’. Ik was zo tevreden over mijn eigen verhaal en mijn tips om efficiënt en slim te werken, dat ik dacht: ik deel het ook hier.
Voor de volledigheid: een multipassionate is iemand met meerdere passies en interesses die energie krijgt van variatie. Andere termen die hiervoor worden gebruikt zijn ook ‘multimens’, ‘creatieve duizendpoot’ en ‘multipotentieel’.
Ik ben dat dus. Een multipassionate.
En mensen vragen vaak: ‘Hoedoedegijda?!’
Dat is Brabants voor: ‘hoe doe jij dat?’ Mensen vragen zich dus af hoe ik het doe. Én zang-en-sprekers-coaching geven, én voice-over-werk, én workshops geven én optreden als Zingende Zeemeemin én daarnaast nog schrijven én online programma’s draaien.
(Dat is inderdaad vrij veel, als ik bovenstaande zin moest uitspreken als voice-over zou ik er letterlijk een beetje benauwd van worden.)
Ik geef je zometeen ook mijn belangrijkste sleutels tot succes die – meestal – voorkomen dat ik instort.
Maar eerst.
Wat Multipassionate zijn mij wel – en niet – brengt
Zo word ik geen miljonair. Zeggen ‘ze’ altijd. Want écht succesvol zijn als ondernemer, ben je blijkbaar als je een niche hebt. Een hele selectieve doelgroep. Waardoor iedereen bijvoorbeeld weet ‘oh, Anne is gespecialiseerd in sprekerscoaching voor vrouwelijke tandartsen tussen de 30 en 35, die op congressen spreken’.
Dat zou slim zijn en dé manier om heel veel geld te verdienen. Ofzo.
Ik vind het eigenlijk slimmer – en belangrijker – dat mijn weken zo afwisselend zijn dat ik mijn werk elke dag met plezier en liefde doe.
Dan duurt het maar langer voordat ik de badkamer kan laten verbouwen.
Neemt natuurlijk niet weg dat de brokjes van poes Kroepoek wel gewoon betaald moeten worden. En mijn Efteling-abonnement – erg belangrijk – ook.
Dus natuurlijk is het niet alleen maar ‘lang-leve-de-lol-hi-ha-ho-ik-doe-alleen-waar-ik-zin-in-heb’.
Mijn basis als Multimens: stabiel, flexibel en passief
Kijk, ik doe het zo:
- Ongeveer 60% van mijn tijd gaat naar stabiel werk en hetzelfde percentage aan inkomsten komt daarvandaan. Dat zijn de 20 plekken per week, verdeeld over 3 dagen, waarin mensen afspraken met me inplannen. Voor individuele zangles en sprekerscoaching, online of in Breda.
- De andere 40% van mijn tijd gaat naar (en inkomsten komt van) flexibel en ‘passief’ werk. Dat zijn de workshops en voice-over-klussen waarvoor ik geboekt word. En het ‘passieve’ werk – ik doe ‘passief’ expres tussen haakjes, want het geeft het idee dat ik er niks voor doe, houdt in dat ik af en toe een online cursus maak.
Ik doe dus niet alles elke week en ook niet alles evenveel.

Vorige week had ik, naast mijn 20 individuele sessies, er bijvoorbeeld een voice-over-klus erbij waar ik een ochtend mee bezig was. En daarnaast was ik een hele dag op pad als Zingende Zeemeermin. En deze maand heb ik geen optreden staan, maar wel 2 boekingen voor workshops én 2 workshops Ukelele & Zang die ik zelf organiseer.
Overigens, niet al mijn werkuren leveren direct inkomsten op. Hier vertel ik over de dingen die achter de schermen ook nog moeten gebeuren.
Is het dan nooit chaos?
Onder werktijd vrijwel niet. Ik heb ‘mijn shit’ op orde. (Kom ik zo op terug.) Maar ja, met zoveel dingen, waarvan ook best wat maatwerk, kan het best wel voorkomen dat ik in de bios zit en ondertussen denk aan een setlijst voor een workshop. Dat is geen ramp.
Ok, nu het belangrijkste:
Efficiënt en Slim werken als Multipassionate en Multimens – 5 tips
Niet alleen voor ondernemers, maar ook voor andere multimensen die gewoon veel ballen hoog te houden hebben.
🔑 1. Automatiseer alsof je leven er vanaf hangt (ideale onzichtbare collega)
Alles wat ik zelf aanbied is geautomatiseerd met software. Mensen bestellen bijvoorbeeld hun kaartje voor een workshop via mijn webshop. De factuur wordt automatisch gemaakt en gekoppeld aan de betaling en zij krijgen meteen mail met de juiste informatie.
Leerlingen/coachees die individueel werken, plannen via een online reserveringssysteem. Wil ik een keertje schuiven – zoals vandaag, want ik ga vanavond naar de musical Hadestown in Amsterdam – dan blok ik dat dagdeel en zet ik een ander dagdeel open. Ge-wel-dig. Bovendien is alles digitaal. Zo kan ik vanuit de keuken tegen Google Home zeggen wat er op het boodschappenlijstje moet en ziet mijn vriend dat direct in zijn app verschijnen. Er ontstaat dus geen chaos door post-its en notitieboekjes. (Scheelt ook impulsaankopen bij de HEMA.)
🔑 2. Ben zoveel mogelijk vragen voor (scheelt tientallen mails)
Mijn website is ziekelijk uitgebreid, zodat ik altijd – vrijwel – alle vragen beantwoord. Dat scheelt me dagelijks mails met vragen als ‘waar kan ik parkeren’ en ‘is het ook iets voor mij als…’. (Daarnaast heb ik sinds een poosje een VA die me helpt terugkerende vragen te beantwoorden in mijn mail, zoals ‘hoe moet ik ook alweer inloggen in mijn online cursus’.)
🔑 3. Focus op één communicatie-kanaal (geen gemiste appjes meer)
Ik dwing push stuur altijd aan op communicatie via mijn zakelijke mail-adres. Stuurt een klant een appje, dan reageer ik bijvoorbeeld via een mailtje terug en benoem daar ook in ‘hey, ik mail je even terug, dan kan ik het beter overzien’. Op die manier zorg ik dat ik niks over het hoofd zie.
🔑 4. Kies een marketing-manier en doe de rest klungelig (niet klakkeloos achter tiktoktrends aanhobbelen)
Op social media lijkt het misschien of ik een soort contentmachine ben, maar ik doe maar wat. Mijn #1 marketing kanaal is vindbaarheid op Google. Daardoor heb ik bijvoorbeeld voor zangles in Breda al 3 jaar geen reclame hoeven maken. Alles wat ik voor de rest doe met nieuwsbrieven, Instagram, LinkedIn en mijn persoonlijke blog draagt ook ondersteunend bij, maar ik sta mezelf helemaal toe om daar gewoon ‘maar wat te doen’. Dus het kan gerust voorkomen dat ik workshops niet promoot op Insta, omdat ik zin heb foto’s van de kat te delen.
🔑 5. Zie ook de voordelen van het Multipassionate zijn en het ‘op jouw manier doen’ (en zit je jezelf niet alleen maar naar beneden te praten)
Soms vind ik het stom dat ik zoveel dingen doe en ben ik jaloers op mensen die financieel slimmer ondernemen en soms een maand naar Bali gaan. Dan ben ik bang dat anderen me een rommelig figuur vinden die ‘alles maar een beetje doet’.
Maar meestal denk ik: wat heerlijk dat ik mijn kansen heb verspreid. Dat ik, toen ik zwanger was (voor de nieuwe lezer, helaas is dat niet goed geëindigd) even geen workshops plande, maar extra voice-over-werk aannam. Dat, als AI de wereld overneemt en ik geen voice-over-klussen meer krijg, ik een extra online programma kan maken. Enzovoorts.
Daarnaast: alles wat ik doe als multimens beïnvloedt elkaar positief. Een soort kruisbestuiving, het een maakt het ander sterker. Door voice-over-werk kan ik sprekers beter coachen. Door het geven van individuele zangles, worden mijn workshops beter. En zelfs door het schrijven – óók mijn random persoonlijke verhalen – leren mensen me kennen, vertrouwen ze me en durven ze sneller met me te werken.
(Ik kijk hier ook kritisch naar. Soms wil ik namelijk ineens zelf kaarsen of zeepjes maken, met bloemen uit de tuin. En dan een webshop beginnen. Maar dat plan parkeer ik dan, want het heeft totaal geen link met wat ik doe. Maar misschien kan ik het wel een keertje als hobby doen, haha.)
Dit waren mijn beste tips. Allemaal op basis van mijn eigen ervaring trouwens. Heb je hulp nodig van een expert, dan moet je bij Merel zijn.
Houdoe en liefs,
Anne
P.S. Nog even overzichtelijk, mocht je met me willen werken:
- Zangles → zet jezelf op de wachtlijst
- Sprekerscoaching → 1 plek vanaf oktober ’25
- Voice-Over boeken → kan gewoon, hier
- Workshop boeken → tof, kan hier
- Openbare workshop meedoen → leuk, bekijk hier de planning
Heb je weinig budget en/of wil je meteen starten, bekijk dan mijn doe-het-zelf-aanbod! (Ik ga je tijd niet verspillen met langdradige cursussen, je krijgt alleen de beste concrete tips die echt het verschil maken.)