Search
Close this search box.

Eigen Bedrijf: Deze dingen moeten achter de schermen óók nog gebeuren

Eigen Bedrijf- Deze dingen moeten achter de schermen óók gebeuren (Blog)

Als je me een beetje volgt, dan weet je vast waar ik mijn geld mee verdien. Ik heb een eigen bedrijf en mensen betalen me voor zanglessen, muziekworkshops en stemcoaching. Daarnaast word ik geboekt als stemactrice en voice-over (zoals vorige week voor een bedrijfsvideo en deze week voor een audiotour) en treed ik soms nog op met de Zingende Zeemeerminnen, bijvoorbeeld op theaterfestivals.

Dat klinkt misschien als een hoop. Is het ook, maar uiteindelijk maak ik gemiddeld ‘maar’ zo’n 20-24 facturabele uren per week.

Ik heb mezelf ook weleens achter de oren gekrabd en me afgevraagd: waarom heb ik toch het gevoel heb dat ik minstens 50 uur per week werk? Nou. Omdat dat vaak zo is. Er komt gewoon best veel bij kijken, bij een eigen bedrijf.

Hieronder een lijstje van het onbetaalde werk dat ik (denk te) moet(en) doen.

Maar eerst.

Voor de duidelijkheid…

Deze lijst is echt bedoelt om je een kijkje achter de schermen te geven. Er wordt soms een te makkelijk beeld geschetst bij het hebben van een eigen bedrijf en soms een veel te moeilijk beeld en dus het leek het me tof om het concreet voor te maken.

Tuurlijk verschilt deze lijst per persoon en per beroep. Als ik wekelijks 36 uur als ZZP’er voor een muziekschool zou werken, had deze lijst er ook al heel anders uitgezien. Maar dan had ik niet van die verrukkelijke, afwisselende weken zoals nu. Dan had ik niet de vrijheid om mijn eigen keuze’s te maken, zoals het besluit om geen zangles te geven aan kinderen. Niet de pret van het spontaan ontwikkelen van een training over spreken. En misschien ook niet de ruimte om online mezelf te zijn, zoals nu bijvoorbeeld met de blogs over mijn miskraam.

Net zoals, denk ik, bij elk beroep, zijn er natuurlijk ook een aantal dingen van de lijst die ik minder leuk vind. Het in-en-uitladen van mijn auto voor een workshop bijvoorbeeld. Of het bijhouden van alle Belgische klanten die een online training bestelden, zodat ik dat eerlijk door kan geven bij de Belastingdienst en het stofzuigen van mijn werkplek.

Maar er zijn er ook een heleboel waarbij ik denk ‘cool’ en het voelt als ‘bedrijfje spelen’, zoals wanneer ik aan mijn website werk. Gemiddeld genomen denk ik alsnog dat ik het mooiste werk van de wereld heb en zou ik met niemand willen ruilen.

BlogvanAnne, Blog van Anne, Foto met laptop en koptelefoon

Administratie

Het komt erop neer dat ik voor mijn eigen bedrijf bijhoud bij hoeveel geld er binnenkomt, hoeveel eruit gaat en hoeveel er naar de belastingdienst moet. Een paar keer per maand verstuur ik ook wat offertes (soort prijsovereenkomsten als iemand bijvoorbeeld een workshop boekt) met de hand. Sommige kosten, zoals die van mijn ’team’ (kom ik zo op terug) en de wisselende reiskosten die ik van mijn zakelijke naar mijn privérekening overmaak, regel ik ook handmatig.

Toen ik – nadat ik meer dan 10 jaar bij een muziekschool werkte – voor mezelf begon met zangles geven, stuurde ik trouwens óók iedereen handmatig hun facturen. Bestelde je 1 zangles, dan mailde ik een soort ‘bonnetje’ in een wordbestand met daarop mijn bankgegevens. Alle gegevens van die bonnetjes hield ik bij in een excelbestand en daarin gaf ik ook aan of iets al wel of nog niet betaald was.

Dat is veel gedoe en goddank bespaar ik nu uren tijd door automatiseringen; 85% van de facturen wordt automatisch gemaakt als mensen iets bestellen in mijn webshop. Ook dat excelbestand is niet meer nodig, mijn webshop is gekoppeld met MoneyBird en daarin wordt alles automatisch bijgehouden.

Naast ‘dingen met geld’ hou ik ook nog andere cijfers bij, zoals de posities van werkgerelateerde blogs in Google en het percentage van mensen dat – na het lezen van een blog – mijn gratis weggever aanvraagt.

Reizen (en parkeren en wachten)

Naar mijn lesruimte ben ik zo’n 15 minuten onderweg, dus dat valt allemaal reuze mee. Voor sommige workshops of optredens ben ik soms wel 2,5 uur heen en 2,5 uur terug aan het rijden. Neem daarbij ook nog het feit dat ik geen ster ben ik parkeren, vaak naar een tankstation moet om te plassen en bij een drukke uitvoegstrook niet in durf te voegen waardoor ik moet omrijden en je snapt dat dit qua uren best wel aantikt.

Moet ik ver reizen én vroeg beginnen? Dan slaap ik vaak al op of in de buurt van de locatie. Dat is soms extra leuk (als ik bij een van m’n Zeemeerminnen slaap) en soms ook minder leuk. (Bijvoorbeeld als ik in de ochtend een workshop geef, in m’n eentje in een hotel zit en me realiseer dat ik amper winst maak, omdat ik het hotel zelf betaal. Nu ik dit schrijf, realiseer ik me dat ik deze klussen óf niet meer aan moet nemen óf onderhandel dat de opdrachtgever mijn overnachting vergoedt, haha.)

Natuurlijk neem ik ook veel speling, bij Zeemeerminnen optredens zijn we er meestal 2 uur van tevoren en bij workshops ben ik er vaak ook 1,5 uur vooraf. Dat lijkt misschien overdreven, maar de ervaring leert dat er toch vaak onverwachte file is of er op locatie onverwacht dingen moeten worden aangepast.

Naast de reistijd, is er in sommige gevallen ook ‘wachttijd’. Tijd tussen een aantal optredens in of, zoals laatst bij een workshop, 6 uur wachten tussen de opbouw/soundcheck en de workshop zelf. In 1/3 van de gevallen trek ik me dan terug om wat andere klusjes te doen, in 1/3 van de gevallen heb ik het gewoon gezellig met andere mensen op locatie en in 1/3 van de gevallen voel ik me verplicht om gezellig te dóen.

Voorbereiding en ‘nazorg’

Ik geef je wat voorbeelden.

  • Bij zanglessen: lesruimte schoonmaken, aantekeningen uitwerken, oefeningen uitzoeken die aansluiten op wat elke leerling individueel nodig heeft, bladmuziek doorsturen, akkoorden uitzoeken, 2e stem voorbereiden, opname-apparatuur klaarzetten, datum prikken voor leerlingenconcertje.
  • Bij stem en presentatiecoaching: onderzoeken wat iemand al doet en ‘hoe die is’ (zodat ik het spreken en presenteren wél verbeter maar geen in-authentieke nieuwslezer van ‘em maak), bestaand materiaal beluisteren en bekijken.
  • Bij inspreken van voice-overs: contact opnemen over uitspraak bepaalde vaktermen, editten opnames, bewerken van het geluid en instellen techniek voor live feedback online, zodat de klant – als ‘ie dat wil – me vanuit zijn huis kan regisseren terwijl ik vanuit mijn vocal booth thuis inspreek.
  • Bij boekingen Zeemeerminnen: voorstelling instuderen, schminken, info over optredens op Insta, Facebook en de website zetten, decor ophalen, wegbrengen en in elkaar zetten, overleg met contactpersonen (bijvoorbeeld over het feit dat we niet kunnen lopen in onze staart en we dus óf met kruiwagen naar het podium moeten worden gebracht, óf het publiek pas naar binnen kan als we klaarzitten).
  • Bij boekingen workshops: overleggen en voorbereiden inhoud (bijvoorbeeld op maat gemaakte arrangementen), apparatuur inladen, opbouwen en opruimen (niet alleen instrumenten, maar bijvoorbeeld ook muziekstandaarden en een beamer), overleggen locatie (bijvoorbeeld vergunning aanvragen voor laden/lossen op sommige plekken), eventuele video’s en foto’s nasturen.
  • Bij eigen workshops: heel veel promoten, boodschappen doen, zaal opbouwen en opruimen, op tijd praktische informatie naar deelnemers sturen, inhoudelijk voorbereiden, soms ook opnames bewerken en nasturen.

Team

Dit klinkt alsof ik een enorm team op kantoor heb zitten, mensen die zanglessen voor me geven, die ik op pad stuur naar workshops, die mijn auto-inladen en me thee brengen, maar ehm… Nee. Zover gaat het nog niet.

Wél heb ik inmiddels soms hulp; een van mijn leerlingen komt af en toe ‘bubbelbuisjes knippen’ – omdat ik dat gewoon een enorm stomme klus vind – en als ik een drukkere zangavond in Breda heb, vraag ik 1 of 2 leerlingen om me – in ruil voor gratis deelname – te helpen met opruimen, thee zetten in de pauze en na afloop rond te gaan met ijsjes of op tijd mini-pizza’s in de oven te leggen.

En, sinds 2023 heb ik VA’s die voor me werken. Een soort ‘online secretaresses’, echte mensen – geen robots dus – die me op afstand mee helpen om er voornamelijk voor te zorgen dat mijn klanten zo snel mogelijk worden geholpen.

Van 15 aanmeldingen heb ik na een korte proefopdracht mijn huidige 2 VA’s uitgekozen en hun belangrijkste taak is om ervoor te zorgen dat zakelijke mails dagelijks beantwoord worden. Op vragen als ‘hoe moet ik inloggen op de online training’ of ‘kan ik ook een zangles cadeau geven’ reageren zij dus. (Het zijn vaak vragen die ik op mijn website beantwoord, maar aangezien die website vrij uitgebreid is, snap ik dat mensen soms iets over het hoofd zien.)

Daarnaast controleren ze of alle bestellingen goed binnenkomen, helpen ze leerlingen herinneren aan het verlopen van hun zanglessen en vraag ik ze regelmatig voor een ‘extra missie’, zoals ‘wie kan mijn 5 nieuwe blogs even controleren op spelling, linkjes en onduidelijkheden’ of ‘heeft iemand vandaag tijd om de nieuwe workshops toe te voegen aan Facebook Evenementen?’

Goed. Dat team is er om klusjes van me over te nemen, ze besparen me dus tijd. Maar natuurlijk kósten ze ook wat tijd, zoals af en toe een vergadering om ze te updaten over wat er speelt. Alles wat ik ze uit moet leggen (‘hoe stort je geld terug als iemand een kaartje voor de verkeerde datum heeft besteld’) film ik, zodat ik nooit iets individueel uit hoef te leggen. Kost dan de eerste keer extra tijd, maar bespaart ook weer.

Mail (en andere inboxen)

Mijn VA’s regelen gelukkig een groot deel van de mailtjes, waardoor ik niet meer dagelijks m’n mailbox in hoef. Als er dingen zijn die haast hebben – zoals een aanvraag voor een interview, workshop of voice-over-klus – appen ze me en pak ik het binnen 24 uur op en dingen die net wat minder haast hebben, slepen ze naar de map ‘Dit moet Anne regelen’.

Die map moet natuurlijk regelmatig weggewerkt worden. Soms staat er een review in die ik wil screenshotten om op mijn website te delen, soms is het een inhoudelijke vraag van een leerling, communicatie met Rick (die ik soms inhuur voor het technische gedeelte van mijn site) of een reactie op een ‘Brief van Anne’. Ook op Facebook – af en toe – en Instagram – meerdere keren per dag – krijg ik berichtjes die ik vrijwel altijd beantwoord.

Van vragen die vaak terugkeren maak ik blogs of pagina’s waar ik mensen naar doorverwijs, zoals deze met mijn favorieten en aanraders en deze met ‘wat ik gebruik voor mijn marketing en website’.

Wat ik gebruik voor m'n website, marketing en social media (Blog)

Website

Ooooh mijn website. Mijn ziel en zaligheid.

Ik doe het (vrijwel) helemaal zelf. Elke tekst heb ik geschreven, automatisering heb ik gebouwd en kleur heb ik ingesteld. Je zou denken ‘maar als het af is, is het af toch?’ maar helaas – of misschien ook ‘gelukkig’ – iets is nooit af.

Mijn aanbod wisselt, mijn stijl wisselt, mijn uiterlijk wisselt. En dus ben ik behoorlijk wat tijd kwijt met bijvoorbeeld:

  • Updaten van nieuwe foto’s
  • Toevoegen van reviews
  • Nieuwe producten (zoals kaartjes voor workshops) in de webshop zetten en koppelen aan e-mail-automatiseringen
  • Teksten (her)schrijven
  • Evenementen toevoegen aan de agenda
  • Voice-over demo’s updaten
  • Logo’s toevoegen
  • Favorietenpagina up to date houden
  • En daarnaast schrijf ik ook blogs over stem, muziek en zingen (omdat het leuk is én omdat ik het een fijne en duurzame manier vind om de juiste klanten bij me te krijgen)

Naast de website voor mijn eigen bedrijf, ben ik trouwens ook verantwoordelijk voor de site (en socials) van de Zingende Zeemeerminnen.

Onderhoud

Ik kijk vol jaloezie naar mensen in loondienst die hun kapotte laptop kunnen inleveren bij afdeling ICT en dan een nieuwe krijgen. Nu gaat m’n laptop natuurlijk niet wekelijks kapot, maar vorig jaar heeft een kapotte elektrische piano met 2 volle dagen gekost en dit jaar ben ik al flink wat uren kwijt met het heen-en-weer-sturen-en-mailen van en over een haperend mengpaneel. Geen ramp he, maar wel irritant. Net als het wekelijks onderzoeken van de foutmeldingen mijn mailsoftware, bijvoorbeeld omdat mensen een spelfout hebben gemaakt in hun e-mailadres, waardoor de info voor de workshop die ze willen doen niet aankomt.

Ook ‘mezelf’ moet ik onderhouden. In de eerste plaats inhoudelijk; ik probeer 4x in de week te studeren zodat ik ervoor dat o.a. mijn eigen zingen blijft. Daarnaast zorg ik dat ik op de hoogte blijf van nieuwe onderzoeken rondom spreken, presenteren en zingen door bijvoorbeeld symposia te bezoeken. Bovendien wil ik ook mijn ‘ondernemersskills’ onderhouden, zodat de juiste mensen weten van mijn bestaan en ik het ze makkelijk maak om klant bij me te worden. Afgelopen jaren is er dus best wat tijd (en god, ook een hoop geld) geïnvesteerd in bijvoorbeeld het leren over juridische dingen, over copywriting en SEO.

Online trainingen en zogenaamd ‘passief’ inkomen

Afgelopen jaren heb ik 4 online trainingen gemaakt en 1 online ‘handboek’. Het idee is natuurlijk dat dat een slimme zet is, omdat ik na het maken gewoon slapend rijk kan worden, want mensen volgen die trainingen zelfstandig, zonder dat ik er live bij aanwezig ben.

Toch zit er – naast wekenlang schrijven, filmen, editten en het inrichten van een online leeromgeving – nog wel wat tijd in. Denk bijvoorbeeld aan het updaten van uitleg, het verbeteren van werkboeken, beantwoorden van reacties, maken van funnels en updaten van informatie in mails.

Marketing

Mensen schijnen iets 15x te moeten zien voor ze overwegen iets te kopen. Stel dat ik volgende maand 3 workshops geef, dan moet ik dus nú al 3×15 = 45 keer zorgen dat ze wéten dat ik die workshops geef. Door social media bijvoorbeeld, maar ook door het versturen van m’n ‘Brieven van Anne’ en het schrijven van veel blogs zodat ik goed gevonden word in Google. Daarnaast in het verleden opnemen van podcasts, het verspreiden van flyers en maken van facebookadvertenties.

Op zich is per workshop 15x twitteren ‘ik geef een workshop, bestel je kaartje’, natuurlijk nog wel te doen, maar echt aanlokkelijk is het niet. Het is belangrijk dat mensen hun online tijd met je door willen brengen en dat is niet echt te doen als je alleen maar reclame maakt.

Gelukkig is dat GEEN ENKEL probleem. Ik hou van schrijven. Ik hou van delen. Gaat me echt moeiteloos af. Social media en bloggen doe ik dus ook in de eerste plaats omdat ik het leuk vind. En eigenlijk ook in de tweede t/m tiende plaats. Dat is dan eigenlijk ook weer het nadeel; ik vind het zo leuk om over álles te delen, dat ik soms niet genoeg ruimte maak voor de marketing van mijn eigen bedrijf.

Dat was het wel zo ongeveer

… en het lijkt me wel voldoende ook, haha.

Laat je me weten of je er iets aan hebt gehad?

Liefs,

Anne

Deze blog krijg je gratis van me.

Alsjeblieft en heel graag gedaan! Hoeft echt niet, maar wil je tóch graag iets terug geven om je enthousiasme te uiten, me te helpen of me te bedanken, dan kan je een van de volgende dingen doen:

1. Deel deze – of een andere – blog als je denkt dat je omgeving er wat aan heeft! Via een appje bijvoorbeeld, of via social media. 

2. Gooi een kleine bijdrage in de fooienpot. Elke euro is er eentje! 1/3e van alle opbrengsten gaan naar de kosten voor deze website, 1/3 gaat naar een goed doel en het laatste deel draagt bij aan mijn kerstpakket.

3. Wijs mensen op mijn werk! Vertel je buurman dat ik voice-overs inspreek, je manager dat ik stem, zang en muziek-workshops geef, je vriendin over de livedagen over spreken en presenteren en je zus over zangles.

Picture of Anne van de Blog van Anne
Anne van de Blog van Anne
Anne Ermens heeft een eigen bedrijf en hielp - tot nu toe - 2426 mensen (beter) 'van zich te laten horen' d.m.v. zangles, stemcoaching en muziekworkshops. Ze is daarnaast ook zelf te horen als voice-over en zingende zeemeermin. In haar vrije tijd schrijft ze graag over haar bruisende bestaan (met af en toe een mental breakdown), ontdekkingen om slimmer te werken of leuker te leven en andere random dingen die ze kwijt wil. Lezers zijn enthousiast: vanwege Anne's zelfspot, openheid en 'de kracht om diepgaande dingen luchtig te maken'.
Deze blogs vind je vast ook leuk om te lezen
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks.
Bekijk alle reacties.
0
Ga naar de reacties!x