Zoek
Sluit dit zoekvak.

Funnels: 5 dingen die ik had willen weten

Funnels 5 dingen die ik had willen weten (Blog)

Ik wist eigenlijk heel lang niet wat funnels waren. Het klonk als iets marketing-achtigs voor grote bedrijven. Blijkt het gewoon een soort ‘klantreis’ te zijn. Een soort ‘avontuur’ wat je potentiële klant beleeft. Maar dan in een trechtervorm: sommigen vallen af en sommigen blijven tot het bittere eind. Dat is leuk, want op die manier blijven alleen de mensen over die daadwerkelijk een match met je bedrijf zijn.

Eigenlijk kan je het zo zien. Je funnel is de date-fase van je relatie. (Zoals je misschien weet, heb ik veel gedate, dus vandaar dat ik ‘em daarmee vergelijk, haha.)

Funnels (& de vergelijking met daten)

DatenFunnels
Je ziet iemands profiel op Tinder.Je ziet een advertentie voor een e-book met 10 tips voor je moestuin.
Je swipet want je denkt ‘oeh, die is leuk’.Je klikt want je denk ‘cool ik wil een moestuin’.
Je overweegt of het de moeite waard is en besluit een berichtje te sturen.Je denkt ‘is dit het waard om nóg meer mails te ontvangen’, besluit van wel en vult je gegevens in.
De ander stuurt een berichtje terug en blijkt ook nog daadwerkelijk met leestekens en hoofdletters te typen. Dit smaakt naar meer.Het e-book is tof, je volgt de adviezen op en je aardbeien plant komt ineens tot bloei. Hoera! Wat een fijne toevoeging aan je leven.
Je Tindermatch vraagt of je mee wil naar de opening van dat nieuwe restaurant vanavond. Je hebt er vertrouwen in en besluit je tijd in plaats van in Netflix eens in je liefdesleven te stoppen.In je mailbox zit een aanbod van een moes-tuinier-cursus. Het is ook nog eens tijdelijk enorm in prijs verlaagd. (Dat is altijd zo in een funnel, haha.) Je hebt er vertrouwen in en besluit je geld in plaats van in een nieuw paar schoenen, eens in je moestuin te stoppen.
Na wat heen-en-weer-ge-app en nog wat succesvolle dates, krijg je verkering en ga je maandelijks gezellig bij je schoonouders eten.De cursus is zo’n succes, dat je instapt in het ‘Moestuin-traject’ waarin je maandelijks een Zoom-sessie hebt en advies krijgt over je aardappelen.
Dit is een mogelijkheid. Natuurlijk kan je ook belazerd worden, een miskoop doen, een SOA krijgen en ga zo maar door. Dus niet klakkeloos alles geloven wat mensen je aansmeren.

Een paar dingen die ik leerde over funnels

Laat ik voorop stellen. Ik ben geen marketeer. Geen funnelexpert. Ik heb ook geen miljoenen omzet. Nog nooit een 10K maand gehad ook (sta er wel voor open). Ik ben maar gewoon een meisje (ok, van 35) met een eigen bedrijf wat haar stinkende best doet om er op een eerlijke manier een groot succes van te maken. Dus niet komen klagen als iets niet werkt.

Maar laat het wel even weten als je er iets aan hebt, haha. Dát dan weer wel.

Ohja. Ik heb momenteel 2 funnels lopen. Eentje voor mensen die beter willen leren spreken en eentje voor mensen die (beter) willen leren zingen. Is dus gewoon gratis. Geen adders onder het gras.

1. Als je wil groeien: doe het digitaal en automatiseer je funnels alsof je leven ervan af hangt

In mijn ogen is het stukje stroopwafel wat je proeft op de markt ook een minifunnel. Je proeft gratis en besluit wel of niet te kopen.

Maar stel: ik ben stroopwafel-maker en wil mijn bedrijf laten groeien. Dan is het vrij intensief om door een dorp te slenteren en alle voorbijgangers aan te spreken ‘of ze willen proeven’. En dat ze dan hun adres op moeten schrijven en ik dan dagelijks handmatig enveloppen met stukjes stroopwafel moet adresseren en op de post moet doen. En daarna kaarten stuur met ‘vond je ze lekker’. En dat ik, als ik daar nog geen burn-out van heb gehad en de vraag groeit, ineens 100.000 stroopwafels per dag moet bakken.

Da’s heftig. Handiger is dan, om een QR-code op te hangen in m’n kraampje wat leidt naar een formulier op het internet. Wie het formulier invult, krijgt automatisch het digitale receptenboek ‘Toetjes met Stroopwafels’ in z’n mail. En daarna een code – ook per mail – om in de webshop de Limited Edition Valentijns-Stroopwafel te bestellen. Waarvan de adresstickers automatisch worden gegenereerd. En daarna een mailtje met het heuglijke nieuws dat de online cursus ‘Oud Hollandsche Stroopwafels bakken’, binnenkort van start gaat.

Je snapt me. (En ik heb hier geschreven wat ik gebruik aan software voor o.a. mijn automatiseringen.)

Nu heb ik zin in stroopwafels.

2. Zorg dat je funnel ergens heen leidt (en ergens start)

Toen ik tijdens corona mijn zanglessen en muziekworkshops niet kon geven, nam mijn leven een gekke wending. Ik maakte GIFjes van mezelf. Mensen vonden dat leuk. Wilden ook GIFjes van zichzelf. Ik dacht ‘wat heb ik te verliezen’ en gaf voor € 15- een Zoomsessie waarin ik het mensen aanleerden. Nog meer mensen wilden het leren. Ik dacht ‘misschien kan ik dan leren een online cursus te maken’. (Lukte, ik schreef hier hoe ik het aanpakte.) En toen deden er uiteindelijk honderden mensen mee.

Een van m’n favoriete GIFjes. (En ja, boek gerust een workshop Ukelele & Zang in kerstthema bij me. Mag ook in de zomer!)

Kortom. Ik had een digitaal product. En ineens zag ik voor me dat ik daarmee de wereld kon veroveren. En vooral: zou kunnen compenseren voor de financiële klappen die m’n bedrijf had gekregen.

Maar ik had alleen die cursus. En verder geen behoefte om ineens een soort extra bedrijf te hebben rondom vormgeving. (Want ik ben geen vormgever. En wil het ook niet zijn.)

Dus:

  • Hoewel de cursus goedkoop was ( €36,- geloof ik), zijn er relatief weinig mensen die dat zomaar van een onbekende kopen naar aanleiding van een advertentie op social media. De kans op winst is dus relatief klein.
  • Er kwam geen aanbod ná de GIFjes-cursus. Als ik de mensen die de cursus deden, enthousiast had kunnen maken om daarna mijn dure jaarprogramma ‘De Perfecte Website’ te doen, was dat financieel gezien heel interessant geweest. Maar ik had niet zo’n jaarprogramma en wil niet zo’n programma. Want ik ben geen vormgever en wil het ook niet zijn.
  • Ik had helemaal geen gratis weggever voor de GIFjes cursus en ook geen zin om die te maken. (Als ik had geadverteerd met een gratis webinar waarin ik grafische tips zou geven voor nieuwsbrieven en daarin de cursus had genoemd, had het misschien wel gewerkt. Maar nogmaals, ik ben ge… Ok. Je snapt ‘em.)

3. De goede volgorde

Hoewel er geen goeie volgorde is voor funnels, is er ehm… Denk ik wel een goede volgorde.

Ik zou zeggen: begin met ‘iets wat gratis is’ in combinatie met ‘iets wat betaald is’. Bijvoorbeeld het gratis webinar ‘Leer je kat zitten op commando’ waarna je je deelnemers wijst op het online programma waarin je je kat leert skateboarden.

(Dit verzin ik niet he, er zijn katten die dat kunnen. Ik laat het zien, want het wordt ook wel even tijd voor een vrolijke onderbreking.)

Goed. Verder zou ik zeggen. Als je funnel staat, probeer ‘em dan eerst een paar weken uit. Deel de link naar je ‘opt-in-pagina’ (dat is ‘daar mensen zich inschrijven voor je gratis weggever’) op je social media. Voeg nog wat extra mails toe met waardevolle info. Check je e-book nog eens op werkende linkjes. Verzamel wat reviews. En ga dán pas extra adverteren op Google, Facebook, Insta enzovoorts.

Niet dat het perfect moet zijn. Dat wordt het nooit en waarschijnlijk kan je nog maanden bijschaven. Maar ik begon te adverteren met een funnel die bestond uit maar één mailtje. En dat is toch een beetje hetzelfde als na 1 eerste date, verwachten dat iemand ‘ja’ zegt op je huwelijksaanzoek.

4. Geef een écht eerlijk voorproefje

Dat betekent ten eerste: Lieg niet. Maak geen nepreviews. Zeg niet ‘er doen al 700 mensen mee’ terwijl dat niet zo is. (Net als dat je op je Tinderprofiel geen foto van Doutzen Kroes moet plaatsen. Tenzij je echt Doutzen Kroes bent.)

Op zo’n zelfde manier: als je tijdens het daten elke keer gaat salsa dansen, maar je liefje – als je dan uiteindelijk verkering krijgt – alleen maar voetbal wil kijken, voel jij je mooi in de aap gelogeerd. (Heb deze uitdrukking altijd al eens willen gebruiken.) Als jouw uiteindelijke betaalde product een schrijfcursus is, met wekelijkse tips per mail, is het dus ook niet zo tactisch om als weggever een podcast te maken.

En voor de slimmeriken onder ons: jaha, ik ben schuldig. Ik gebruik zelf ook veel tekst in mijn funnels, terwijl mijn online training op video is. Erger nog, mijn funnels – en sowieso alles wat ik doe – draaien ook nog eens om ‘geluid’, om spreken, zingen en muziek.

Dat ik toch kies voor veel tekst is wel een – deels – bewuste keuze: ik vind iets leesbaars als weggever handig, omdat mensen dat het snelst openen. Bovendien wil ik nu, in mijn eerste funnel stapjes, nog regelmatig dingen kunnen aanpassen en dat is in tekst natuurlijk makkelijker dan in een video of audio-opname. Maar mijn bedoeling is natuuuuurlijk om binnenkort mijn funnel uit te breiden met o.a. een korte podcast en video.

Funnels, Marketing, Social Media, Computer, Laptop, Ondernemen, ZZP'er (B)

5. Nog wat random dingen over funnels

  • Check eens in de zoveel tijd je mailprogramma. Dan zie je bijvoorbeeld foutmeldingen van mails die niet aankomen omdat mensen .con in plaats van .com hebben ingevuld. (Gebeurt vaker dan je denkt.)
  • Hou je aan de wet: als je mensen wekelijks gaat mailen nadat ze je e-book pottenbakken hebben gekregen, moet je dat vermelden. En als ze je e-book pottenbakken hebben aangevraagd, mag je ze ook niet ineens gaan mailen over je nieuwe cursus ‘word stukadoor in 1 dag’.
  • Zorg dat mensen zich makkelijk kunnen afmelden. En ga ze niet stiekem alsnog mailen. (Zoals een Groupon-kapper afgelopen 4 jaar heeft gedaan bij mij.)

Tot zover mijn tips over funnels

Ik hou ermee op voor vandaag. Laat je me weten of je er wat aan had? Ook leuk als je hieronder even in de reacties laat weten wat jouw ervaringen zijn. Misschien heb je zelf een funnel, maar ik vind het ook leuk om te horen over welke funnels van anderen jij wel of juist niet enthousiast was!

Houdoe en veel liefs,

Anne

P.S. 4 mensen waarvan ik denk dat je er wat aan hebt wanneer je je met funnels bezig houdt:

  1. In de tijd van die random GIFjes-cursus heb ik gebeld met Marlou, over het adverteren op Facebook. Zij adviseerde me ook eerlijk om het niet te doen. Heel fijn én dat is misschien ook weer haar funnel. Want het gesprek was gratis en ook al werd ik haar klant niet – omdat ik dus niet ging adverteren – ik noem haar nu wel omdat ik heb ervaren dat ze te vertrouwen is!
  2. Tineke Zwart. Aan Tineke heb ik nog geen euro uitgegeven, maar dat kost moeite want haar funnels zitten enorm goed in elkaar. Een van haar ingangen is ook haar podcast over ondernemen, waar ik – gratis dus – al tientallen uren naar heb zitten luisteren onderweg naar m’n workshops. In mijn ogen is ze 1 van ‘de coaches’ die te vertrouwen is en ik heb ook nog nooit een negatieve ervaring over haar gehoord. Op mijn verlanglijstje staat o.a. haar LinkedIn-training.
  3. Ernst-Jan Buijs van de Conversie Agency. Ook nog nooit mee gewerkt, maar ik luister graag naar zijn podcast ‘de Conversie-podcast’. Ernst-Jan is niet ‘zo’n vieze, gladde, manipulatieve marketing-man’ – zoals die enge 18-jarige dropshippers met hun dure auto’s en villa’s op Bali – maar gewoon een nuchtere man met baard die slim nadenkt over sales en funnels én vaak een hoop humor toevoegt. (Check ook zijn Insta!)
  4. Ik wilde heel Brabants zeggen ‘ons Charlot’, omdat ik het gevoel heb haar al jaren te kennen, maar officieel is het Celine Charlotte van ’t Wout. Toen ik in 2019 met haar in aanraking kwam, heb ik eigenlijk pas de shift gemaakt van een bescheiden ‘oh ik ben gewoon zzp’er in de muziek en entertainmentindustrie’ naar een enthousiast ‘ik ben ondernemer, wat zal ik eens gaan maken en organiseren’. Daar heb ik haar ook voor vervloekt hoor. Met haar bruisende, pro-actieve, anti-perfectionistische energie heeft ze me door corona gesleept, terwijl ik meerdere keren op het punt stond mijn bedrijf te stoppen. Maar achteraf ben ik haar bijzonder dankbaar. Van Charlotte kocht ik een flink aantal van haar online programma’s en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Elke euro waard. Haar cursus over stories maken is mijn favoriet.

Misschien heb je het ooit voorbij zien komen: een paar keer per jaar help ik een weekje mee in het bedrijf van Charlotte. (Zag ik zelf ook niet helemaal aankomen, maar is eigenlijk een ideaal ‘bijbaantje’. Hoe dat is ontstaan vertel ik in deze podcast uit 2022.) Deze blog is verder geen samenwerking met Charlotte ofzo.

Picture of Anne van de Blog van Anne
Anne van de Blog van Anne
Anne Ermens heeft een eigen bedrijf en hielp - tot nu toe - 2426 mensen (beter) 'van zich te laten horen' d.m.v. zangles, stemcoaching en muziekworkshops. Ze is daarnaast ook zelf te horen als voice-over en zingende zeemeermin. In haar vrije tijd schrijft ze graag over haar bruisende bestaan (met af en toe een mental breakdown), ontdekkingen om slimmer te werken of leuker te leven en andere random dingen die ze kwijt wil. Lezers zijn enthousiast: vanwege Anne's zelfspot, openheid en 'de kracht om diepgaande dingen luchtig te maken'.
Deze blogs vind je vast ook leuk om te lezen
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks.
Bekijk alle reacties.
0
Ga naar de reacties!x