De ondernemerstips die ik ga noemen, zijn gebaseerd op het feit dat ik momenteel een wachtlijst heb. Eerlijk? Dat voelt een beetje ongemakkelijk. Ik bedoel, om dat zo te benadrukken. We zijn natuurlijk heel erg opgegroeid met ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, ’heb geen auto die groter is dan die van de buurman’ en ‘ben vooral lekker bescheiden’.
Maar ja, ik kan er niet omheen. Ik héb een wachtlijst. Mensen willen graag met me werken en het is misschien wel zo leuk als ik met je deel hoe – ik denk dat – dat komt, zodat jij er misschien wat van kan leren.
Toch heb ik ergens het gevoel dat ik, misschien ter compensatie, ook moet benadrukken dat ik heus niet in alles goed ben. Ik kan niet goed parkeren, ik kan niet zo goed koken en ik werd met gym ook altijd als laatste gekozen. Nou. Ik ben dus niet perfect.
Dat gezegd hebbende, hier komen de 7 ondernemerstips.
Weet je wat, ik maak er gewoon ‘geboden’ van.
Net als Mozes.
Zo van ‘doe dit en dan krijg je misschien ook een wachtlijst’. Komen ze.
7x Ondernemerstips
1. Gij zult inhoudelijke waarde leveren (want kwaliteit is essentieel)
Dit advies is waarschijnlijk een open deur, maar dat maakt ‘em niet minder belangrijk! Mijn wachtlijst is er ook omdat ik kwaliteit lever en doe wat ik beloof. Mijn zanglessen zijn inhoudelijk goed. Ik heb het Conservatorium afgerond, tientallen cursussen en workshops gedaan om me te laten bijscholen dus ik verkoop gewoon geen bullshit. Daarnaast denk ik in het belang van de klant. Wanneer ik denk dat iemand beter af is bij iemand anders, verwijs ik ‘m door.
Je kan natuurlijk nog zo goed je marketing op orde hebben, maar op het moment dat mensen door loze beloftes iets bij je kopen en keihard teleurgesteld worden, zijn ze binnen de kortste keren weer weg om nooit meer terug te komen.
Dit lijkt misschien logisch, maar in een wereld waarin het steeds vaker gaat over ‘dat je vooral moet vragen wat je waard bent’ en ‘high-end-aanbod’, vind ik het echt belangrijk om te benadrukken: durf eerlijk te kijken of je aanbod wel echt zo waardevol is als de ‘high-end-business-coaches’ je laten geloven. (Maar laat je ook weer niet gek maken door je eigen imposter syndrome. En als je denkt ‘kak, wat lastig om die balans goed te krijgen’, you’re not alone, dat vond ik ook lastig!)
Als je daar NU iets mee wil doen: loop je beloftes na, bijvoorbeeld die je in je teksten van je website hebt staan. Kan je ze écht waarmaken?
2. Gij zult leuk zijn om mee te werken (want je persoonlijkheid maakt het verschil)
Dit is ZO BELANGRIJK! Hoe geweldig je ook bent qua skills, mensen gaan je niet betalen als ze geen tijd met je door willen brengen. Ik herhaal het – want dit is misschien wel mijn #1 ondernemerstip – nog eens:
Mensen gaan je niet betalen als ze geen tijd met je door willen brengen.
Ik heb zelf regelmatig docenten, maar ook sportinstructeurs, gehad die qua kennis misschien wel álles wisten, of zelf enorm getalenteerd waren, maar die me zo’n rotgevoel gaven, dat ik mezelf met tegenzin naar hun lessen sleepte. En dus uiteindelijk stopte.
“People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”
Maya Angelou – die ik verder ook even moest Googlen omdat ik niet meer wist wie dat eigenlijk was
Als je daar NU iets mee wil doen: sta stil bij wat jouw ‘leukheid’ verhoogt en doe er wat mee. Ben je vrolijker als je warme voeten hebt? Koop extra dikke sokken. Is je concentratie beter als je in de ochtend hebt gesport? Plan meteen een les in. Heb je meer energie als je rustig hebt kunnen eten? Zorg dat je je werkplanning zo aanpast dat je die tijd hebt!
3. Gij zult kei-zichtbaar zijn (want hoe moeten mensen je anders vinden)
Tja, ik ben eigenlijk overal en je kan niet aan me ontkomen. Zelfs als je al je social media apps hebt verwijderd, is er nog steeds een kans dat je me per ongeluk hoort als gast in een podcast. Of dat je een blog van me vindt als je Googelt op ‘tips tegen keelpijn’. En zelfs als je al je internet blokkeert, kan het maar zo zijn dat je een flyer van me ziet in de supermarkt, bijvoorbeeld voor zo’n workshop Ukelele & Zang in thema kinderliedjes of kampvuurliedjes, of dat je een interview met me ziet in een tijdschrift.
Is die zichtbaarheid van mij een bedachte strategie? Dat niet per se. Het ‘delen van dingen’ gaat vanzelf, maar het is absoluut wel een bewuste keuze om dat te blijven te doen en daar tijd voor vrij te maken. Was ik niet naar het Conservatorium gegaan, dan was ik journalistiek gaan studeren. (Of muziektherapie, dat was ook een kanshebber.) Als kind maakte ik al krantjes, radioprogramma’s – met zo’n My First Sony, weet je wel – en mijn drang om te delen is ook gewoon zo groot dat ik gerust in de bus aan de buschauffeur vraag of ik even iets leuks mag vertellen. Dit internet-tijdperk is dus geweldig voor mij, ik kan altijd mijn verhaal kwijt, er zijn genoeg mensen die erop zitten te wachten én het levert me dus ook klanten op.
Als je daar NU iets mee wil doen: denk eens na over de kanalen die je wil gebruiken, zoals social media, papieren media, vindbaarheid in zoekmachines en plan vandaag 20 minuten in om hier iets mee te doen. Enne, ik vind het misschien gezellig om ongedoucht en in mijn pyjama Instagram stories te maken, maar doe vooral wat bij jou past.
4. Gij zult investeren in goede spullen en een prettige omgeving (want het oog wil ook wat)
Never forget die keer dat ik zelf als twintiger zangles bij iemand thuis volgde. Ik kon me niet concentreren omdat ik in een soort studentenhol stond. Overal papier, etensresten, kleding, Twix-wikkels, kabels… Ik heb een uur lang het gezicht gehad van die emoji met die rond ogen en die streep als mond. Pure error.
Het gaat uiteindelijk om de inhoud, maar als de omgeving en het materiaal van je bedrijf zo belabberd zijn dat ze afleiden van de inhoud, moet je jezelf toch even achter de oren krabben. Dat geldt voor smerige en onrustige locaties, voor amateuristische spullen – ik wilde per se géén eierdozen, maar kocht deze vocal booth – en het geldt ook voor websites die eruit zien alsof ze met Paint 1995 zijn ontworpen.
Er zijn, ook bij mij, altijd dingen die beter kunnen: de muren van mijn werkplek schreeuwen om een likje verf en ik sjouw – als ik een workshop op locatie geef – mijn speakers nog steeds in handdoeken omdat ik geen goede tassen heb. Maar over het algemeen heb ik alle spullen die ik nodig heb – van beamer tot microfoon tot mengpaneel – van goede kwaliteit. (Mocht je benieuwd zijn, hier vind je mijn all-time favorieten. Ik noem daar trouwens ook de software die ik gebruik.)
Als je daar NU iets mee wil doen: laat iemand met je meekijken en vraag diegene ‘als ik € 250,- uit moest geven aan het verbeteren van de looks van mijn bedrijf, waar zou ik dan als eerst geld aan uit moeten geven?
Geen tip, maar te belangrijk om niet te noemen. ‘Gij zult ‘fokking privileged‘ zijn’
Je privileges hebben invloed op het succes voor je bedrijf.
Voor je begint te steigeren. Met privileged wordt niet bedoelt dat je ‘geen problemen hebt’ en ‘alles je aan komt waaien’. Het leven is voor niemand alleen maar makkelijk. Het wil alleen wel zeggen dat je sómmige problemen of uitdagingen in ieder geval niet hebt. Was ik een transvrouw geweest, had ik een arm minder gehad, een hoofddoek gedragen of hadden mijn ouders mijn studie niet kunnen betalen, dan was de – toch al pittige – ‘weg naar succes’ een stuk moeizamer geweest, of was ik misschien zelfs nooit op dit punt gekomen.
Als je daar NU iets mee wil doen: tja… dat kan dus niet echt. Echt niet zelfs. Je gender, je afkomst, je hebt het er maar mee te doen. Ik kan alleen maar zeggen ’tel je zegeningen’ en dan vooral ook de dingen die je eigenlijk vanzelfsprekend vindt.
Oké, door met de ondernemertips waar je wél invloed op kan uitoefenen:
5. Gij zult open en eerlijk zijn (want mensen voelen zich graag veilig en vertrouwd)
‘Ons pap en ons mam’ geloven dat dit de hoofdreden is voor mijn wachtlijst, maar eerlijk gezegd, ik weet niet zeker hoeveel mijn openheid hieraan bijdraagt. Misschien schrikt mijn zichtbaarheid sommige mensen af, maar ik ken alleen de cijfers van degenen die wel met me willen werken. Niet van de mensen die op mijn site komen en denken ‘gadver, wat een walgelijke vrouw is die Anne’ en er dan weer tussenuit piepen.
De kans om mensen per ongeluk weg te jagen, klinkt natuurlijk niet aanlokkelijk. Maar ik zie het als een soort filter: door mezelf te laten zien, trek ik vrijwel nooit meer klanten aan die niet goed bij me passen. Zo kreeg ik ooit eens een berichtje van ene Maria, die stuurde – ik heb het even teruggezocht – :
Tuurlijk schrok ik daar destijds even van. Maar later dacht ik: tja, het is niet zo dat ik mijn leerlingen alleen maar een aai over de bol geef en de hele les loopt te pamperen, maar inderdaad, ik ben wel lief. Heel lief. Dus als deze Maria een of andere autoritaire drilsergeant-zangdocent wil, waar ze met buikpijn naar toe gaat, dan moet ze ook zeker niet bij mij zijn.
Over het algemeen hoor ik vooral vaak dat mensen zich veilig bij me voelen. Niet alleen door hoe ik me gedraag in lessen en workshops, maar dus juist ook door wat ik van me laat zien buiten hun lessen. Ze weten door mijn stories, blogs en podcasts dat ik ‘ook maar eens mens ben’. Dat ik ook wel eens te laat naar bed ga of baal omdat ik minder hard heb gewerkt dan ik van plan was. Ze zien dat ik mezelf sommige dagen helemaal awesome vind en op andere dagen doodmoe word van mezelf. Dat niemand perfect en foutloos is en ik dus ook niet van hen verwacht dat zij perfect en foutloos zijn.
Daardoor kunnen ze zonder schaamte 100% zichzelf zijn en zich kwetsbaar opstellen. Dat is sowieso fijn, maar doet ook wonderen voor hun ontwikkeling.
Als je daar NU iets mee wil doen: hou op met doen alsof je perfect bent. Dat betekent overigens niet dat je ‘emotioneel incontinent’ moet worden en al je zogenaamde trauma’s op LinkedIn moet gaan posten. Het betekent gewoon dat je je niet anders voordoet dan je bent en ‘practice doesn’t make perfect, it makes progress’ als mantra aanhoudt voor jezelf én de mensen met wie je werkt.
6. Gij zult online en offline aanbod (want een groot bereik is wel zo handig)
Toen de eerste corona-lockdown kwam sloot ik mezelf een week op met al mijn apparatuur en ‘masterde’ het online lesgeven. Sindsdien heb ik niet alleen leerlingen in Breda, maar door heel Nederland. Ik ‘vocal coach’ via videobellen inmiddels zelfs mensen die in Spanje rondreizen met hun camper, met hun gezin in Italië zijn gaan wonen of een bedrijf runnen in Oostenrijk.
Dit zorgt er natuurlijk voor dat het aantal ‘potentiële klanten’ enorm omhoog is gegaan! Omdat ik daarnaast ook nog een goedkoop passief online aanbod heb – mijn online trainingen over zingen en spreken – ben ik nog toegankelijker om mee te werken.
Als je daar NU iets mee wil doen: besluit wat de eerste stap is die jij kan zetten om online te gaan. Een korte online training? Een e-book? Een vriendin van me coacht zelfs honden op afstand via WhatsApp, dus echt, de mogelijkheden zijn eindeloos. (Ok, het zijn niet de honden die met haar WhatsAppen, maar hun baasjes. Maar je snapt wat ik bedoel.)
7. Gij zult het je klanten makkelijk maken (want ‘if you confuse, you’ll lose’)
Als mensen op mijn website zijn, dan kunnen ze meteen duidelijk alle informatie vinden. Willen ze een zangavond in thema ABBA meedoen, dan kunnen ze meteen een kaartje bestellen. Bestellen ze een zangles, dan kunnen ze binnen een paar minuten al een plek in mijn agenda reserveren. En – dit vind ik echt grandioos bedacht van mezelf – in de automatische bevestiging van de afspraak staat dan óók nog een link naar een video van 30 seconden, waarin ze zien waar en hoe ze het beste kunnen parkeren.
Daarnaast: al mijn prijzen zijn makkelijk te vinden. Zo weten mijn klanten dat het geen ‘natte-vinger-werk’ is, en ik bijvoorbeeld voor een zangworkshop voor een bedrijf niet ineens 10x zo veel vraag als voor een workshop voor een vrijgezellenfeestje. Dat maakt me betrouwbaar. En belangrijker nog, omdat ze de prijzen kunnen zien, komen ze niet in ongemakkelijke situaties – zoals ongemakkelijk hoge offertes – terecht en dat maakt het meteen makkelijker om voor mij te kiezen.
Als je daar NU iets mee wil doen: loop je klantreis eens na! Van het eerste bezoek op je website tot de afspraak die je klant met je maakt of het product wat bij ‘em bezorgd wordt, wat kan er nog efficiënter of optimaler?
Deze 7 geboden zijn de reden waarom ik een wachtlijst heb (denk ik)
… en ik hoop dat je wat aan mijn ondernemerstips had!
Vergeet alsjeblieft niet: dingen zijn altijd in beweging en het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Hoe dankbaar ik ook ben voor al die mensen die zangles bij me willen hebben, ik ervaar tegelijkertijd óók onrust over andere dingen in mijn bedrijf, die wat minder goed lopen dan ik zou willen. Laat je niet gek maken door andermans successen dus!
Enne, over die wachtlijst gesproken. Het kan dat, wanneer jij dit leest, die wachtlijst al lang weer weg is. Of dat mijn hele aanbod alweer is veranderd. Altijd slim dus om mijn site te checken als je ergens denkt, ‘hmm, nou wil ik óók met die Anne werken’!
Houdoe en liefs,
Anne
P.S. Niet geheel onbelangrijk voor ondernemers; je stemgebruik! Ik schreef 9 onmisbare tips voor sprekers, die vind je hier.