Een paar dagen terug lanceerde ik mijn eerste online cursus, waarin ik mensen leer hoe ze binnen een uur een zelfgemaakt GIFje van zichzelf online kunnen zetten. In deze blog vertel ik je hoe ik het deed, mijn 1e online cursus maken. Ik neem je mee in welke plugins en software ik heb gebruikt, hoe ik de online leeromgeving heb geregeld en ga zo maar door.
Maak je borst maar nat, het wordt een lang verhaal! (Maar, er zitten grapjes, plaatjes en een blooperfilmpje in, om het leuk te houden.)
Laatste update van deze blog: februari ’24.
Online Cursus maken – De Ingrediënten
Laat ik voorop stellen: ik roep wel ‘ik heb een online leeromgeving gemaakt’, maar mocht je denken dat ik zelf een complete leeromgeving heb GECODEERD, met html en java en noem maar op, nou: vergeet het maar. Er zijn grenzen. Zoals met alle complexe dingen die aan mijn website zijn gekoppeld (het online reserveringssysteem voor bijvoorbeeld zanglessen, maar ook mijn webshop), heb ik gewoon gezocht naar plug-ins voor WordPress.
(Mocht je echt nieuw zijn in dit soort dingen: WordPress is een zogeheten ‘content management systeem’, waarin je je site kan maken. Ik maakte mijn eerste site erop rond 2011 en ben nooit meer weggegaan. De mogelijkheden zijn eindeloos. WordPress zelf is gratis. Én… ‘Vogue’, ‘Alanis Morissette’, ‘Snoop Dog’ en ‘Disney’ gebruiken ook WordPress, dus dat is wel een categorie websites waar je bij wil horen.)
Goed, alles wat ik heb gebruikt om de digitale leeromgeving/online cursus zo te krijgen zoals-ie nu is, vind je hieronder:
- De LearnDash-plugin, die zorgt voor een online leeromgeving. Je kan er o.a. meerdere cursussen maken, hoofdstukken aan toevoegen, cursussen koppelen aan gebruikers van je website. Kortom: alles wat je nodig hebt om de basis te leggen. Ik betaalde hier $ 189,- voor.
- Het Elementor-Pro thema, wat ik altijd al op mijn website had. Uiteraard niet noodzakelijk, want je kan LearnDash waarschijnlijk aan elk thema koppelen wat je maar wil. Maar ik ben erg enthousiast over Elementor. Het kost me zo’n € 100,- per jaar en daarvoor mag ik het thema gebruiken op 100 websites. (Ik heb geen 100 websites, maar toch leuk.)
- Een account op Vimeo. Dit was niet noodzakelijk, maar ik zag bij Vimeo de mogelijkheid om de videoplayer aan te kunnen passen en video’s zo in te stellen dat gebruikers niet zomaar het linkje door kunnen sturen naar anderen. Vandaar dat ik dat verkoos boven YouTube. Hier betaal ik maandelijks € 6,- voor.
- Mijn Canva-pro-account. Die had ik al en zette ik voor deze cursus, want in Canva kan je bijvoorbeeld makkelijk een Mockup maken. (Dat zijn die plaatjes zoals hieronder, waarin je een soort neppe computer of tablet ziet met mijn cursus of e-book erin). Daarnaast gebruikte ik het om teksten in mijn kleuren/lettertypes in de video’s te kunnen stoppen én ik ontwierp er een certificaat mee. Die krijg je als je m’n cursus hebt afgerond, zo cool! Voor Canva betaal ik € 110,- per jaar en dat vind ik het meer dan waard.
- Mijn Brevo-account, waarin ik sowieso mijn ‘Brieven van Anne’ al verstuur en mijn funnels gemaakt zijn. Nu gebruik ik ‘em dus ook voor de cursus. Op het moment dat je die koopt, krijg je automatisch een mailtje waarin alle informatie staat. Dat bespaart me een hoop handmatig gemail en gedoe. Ik betaal er zo’n € 25,- per maand voor.
- Het Designrr-account, wat ik eerder gebruikte toen ik het Handboek ‘Online Muziekles geven binnen 24 Uur’ schreef. Destijds betaalde ik er $ 27,- voor en nu kon ik het mooi recyclen voor het e-book bij deze cursus. (Maar een volgende keer, zou ik denk ik gewoon pages gebruiken. Ben niet zo enthousiast.)
- De WooCommerce-plugin, die ik natuurlijk al had: hiermee is mijn complete webshop gebouwd. De plugin is gratis.
- Het Moneybird-account wat ik al had. De software zorgt dat mensen automatisch een mailtje krijgen met de factuur na hun bestelling en dit allemaal automatisch in mijn administratie komt te staan. Dat kost me zo’n € 30,- per maand, afhankelijk van hoeveel mensen er dingen bestellen.
- Mijn telefoon en laptop en dasspeldmicrofoon om alle content te maken. (Ik heb alles ge-edit in iMovie.)
- En om alles aan elkaar te koppelen gebruik ik: LearnDash LMS-Elementor-Plugin, de LearnDash LMS-WooCommerce Integration-plugin en de Mollie-betalingen voor WooCommerce-plugin, die zijn allemaal gratis. En – we zijn er nog niet – de Moneybird API integratie voor WooCommerce-plugin (€ 39,-). Én de WooCommerce EU VAT Number-plugin ($ 29,-) om te zorgen dat Belgische mensen de juiste belasting betalen.
- Toevoeging 2-4-22. Uiteindelijk had ik ook nodig: een andere website-host en een persoon die ervoor zorgde dat dat allemaal goed werd geregeld. Mijn cursus liep in april zo goed, dat de server overbelast raakte. Was een heel drama en gedoe om te verhuizen. Echt iets om rekening mee te houden, want bij mij resulteerde het in een complete chaos, inclusief meer dan 100 berichtjes van mensen bij wie er iets mis was gegaan. (Ik heb hier letterlijk nachtmerries van gehad.) Dat het drama enigszins beperkt – en uiteindelijk opgelost – werd, is dankzij Rick Arts van Roefja.
Wat een lijst he?! Nogmaals, je hebt dit alleen nodig als je het precies zo wil doen als ik, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Online Cursus maken – De werkwijze
Hieronder zo ongeveer alle stappen die ik heb genomen. Ik heb er ook meteen maar een schatting bijgezet van de hoeveelheid tijd die ik hiermee kwijt was.
Uitproberen – 6 uur
Ik twijfelde eerst of ik dit überhaupt wel wilde: een online cursus maken over GIFjes. Het zou een flinke investering zijn qua tijd, geld en energie. Het is natuurlijk altijd maar de vraag of zich dat ook terugbetaalt! Bovendien vond ik het raar. Mensen kennen met als ‘zangjuf’, ‘zingende zeemeermin’ of ‘de stem van het menu in het ziekenhuis’. Het zou toch gek zijn om dan ineens een cursus over GIFjes te maken?
En dus begon ik met een klein eerste stapje, om te proeven hoe het zou zijn. Ik gaf er een live online workshop over. Dat kostte me wat voorbereiding; inhoudelijk natuurlijk, maar ook het aanmaken van een product in de webshop, het regelen van de automatische mails en het promoten ervan. Daarnaast nam ik een tijdelijk betaald account op Zoom van zo’n € 10,-.
Deze stap had ik echt niet willen missen, want zonder deze stap was ik te bang geweest om dit hele project aan te gaan. Dikke vette aanrader dus en het geldt ook eigenlijk voor alles wat spannend is: vraag je af wat de kleinste en minst spannende stap is die je al kan zetten. (Overigens is mijn eerste online cursus ook een eerste en minder spannende stap naar een eventuele grote online cursus rondom zingen en stem. Maar daarover misschien meer in de toekomst.)
Toevoeging van Anne uit de toekomst: de GIFjescursus bestaat al een poosje niet meer, maar inmiddels staan er wel 3 online cursussen over zingen en stemgebruik voor je klaar!
Promoten – 1,5 uur
Na de online workshop was ik enthousiast en deelde ik meteen dat er een kleine online cursus van zou komen. Om mezelf te motiveren, bood ik een week of wat later de mogelijkheid aan om de cursus te pre-orderen voor een lager bedrag. Ik paste de productpagina en de automatische mails die ik van de workshop had aan en dat was het. De cursus was toen dus nog niet af en de online leeromgeving ook niet, maar ik had er vertrouwen in dat dat wel goed zou komen.
Voorbereiden – 6 uur
Toen ik begon met voorbereiden maakte ik eerst een concept voor de video. Daarin schreef ik geen compleet script uit, maar maakte ik wel een logische volgorde van wat ik wilde vertellen. En ik bedacht hoe dat er ongeveer uit moest zien op beeld. Daarnaast maakte ik wat grafische dingen voor in de video’s, kocht ik bloemen en planten voor op de achtergrond en zorgde ik dat de omgeving netjes was.
Later kwamen er nog wat extra uren voorbereiding bij: ik had eerder al besloten dat ik een bonus-video over grafische GIFjes bij de cursus wilde stoppen, maar ontdekte ineens dat de manier die ik had bedacht, niet altijd soepel werkte. En dus bracht ik nog wat extra uren door achter de computer om te zoeken naar een oplossing. (Dat lukte hoor. Maar een volgende keer zou ik wel nog even 3x dubbelchecken of iets wat ik in eerste instantie had bedacht, goed genoeg werkt. Want ook al is de oplossing die ik nu heb hartstikke goed en is die bonusvideo meer de moeite waard dan ik van tevoren dacht, dit gaf me best wat stress bij het maken van m’n online cursus.)
Opnames maken -5 uur
En toen kon ik gaan opnemen. Van tevoren dacht ik nog dat dat misschien best spannend zou zijn, maar dat is me 100% meegevallen. Inmiddels ben ik natuurlijk ook wel gewend aan het filmen van mezelf: ik post meerdere keren per week mezelf op Instagram stories. Pratend, zingend, huilend, lachend, in mijn pyjama, in mijn badjas: ik ben helemaal gewend aan het mezelf zichtbaar en hoorbaar maken.
Mocht jij moeite hebben met het gebruiken van je stem, check dan ook de 9 onmisbare tips voor sprekers!
Niet alles liep helemaal soepel en ik heb nu ook echt al dingen die ik een volgende keer anders zou doen. Als ik nu terugkijk vind ik bijvoorbeeld dat ik nog wat meer ’to-the-point’ mag zijn, soms praat ik een beetje ‘van-de-hak-op-de-tak-ker-ig’.
Daarnaast hoorde en zag ik aan mezelf dat ik bij de ene opname gehaaster en onrustig was dan de andere. Dat had ook te maken met de omgeving: in het gebouw waar mijn werkplek zit, kon op de dagen dat ik filmde, gestemd worden voor de verkiezingen. Dat gaf me onrust, vanwege de achtergrondgeluiden en mensen die zomaar even binnenliepen. Als ik het anders had gepland en mezelf niet zo’n strakke deadline had gegeven, dan was het slim geweest om die opnames gewoon naar een andere dag te verplaatsen.
Natuurlijk is het ook allemaal zoeken naar een balans. De cursus kost minder dan een dagje Efteling en geeft inhoudelijk veel waarde, dus ik vind dat mensen dan niet kunnen verwachten dat de videokwaliteit hetzelfde is als van een Netflix-documentaire.
Online Cursus maken – Wat ik het lastigste vond
Van het hele project ‘online cursus maken’, was dat overigens sowieso het lastigste: de balans goed houden. Het was bijvoorbeeld ook heel verleidelijk om extra uren te nemen om de voice-overs in te spreken in een geluiddichte ruimte, met mijn beste microfoon en een complete audiobewerking, aangezien ik natuurlijk ook te boeken ben als voice-over. Door de tijdsdruk heb ik dat niet gedaan en dat is misschien maar goed ook: de mensen die deze cursus doen, zijn waarschijnlijk niet de mensen die me zouden boeken als voice-over. (Of toch? Misschien ga ik het toch nog aanpassen in de video’s, haha.)
Goed. We gaan door:
Editten – 7 uur
Met het editten was ik wel even bezig. Dat had te maken met het feit dat ik gewoon veel materiaal had om uit te zoeken. Zo had ik bijvoorbeeld een schermopname van m’n telefoon van 10 minuten, waar ik de juiste 30 seconden uit moest zien te vinden, omdat er in de rest van de opname bijvoorbeeld ineens een melding van een Whatsappje in het scherm kwam, of ik per ongeluk op de verkeerde knop duwde.
Mocht ik nog een keer een cursus maken, dan zou ik dit denk ik beter organiseren, een soort slimme workflow bedenken. Bijvoorbeeld door meteen na een geschikte opname, op te schrijven welke minuten daadwerkelijk bruikbaar zijn. Of ongeschikte opnames gelijk te wissen. Daarnaast zou ik trouwens ook het geluid wat beter testen, nu zat de microfoon soms net iets te dicht bij, waardoor het lastig was om – in mijn oren, maar ik ben ook erg kritisch op audio – een verrukkelijke geluidskwaliteit te krijgen tijdens het editten.
Toevoeging van Anne uit de toekomst: het editten van m’n andere cursussen ging al veeeel beter, o.a. door handige software die ik gebruik om te editten, waarbij je video’s automatisch worden getranscribeerd. Als je dan 3x dezelfde zin zegt, kan je gewoon in tekst de eerste 2x selecteren en verwijderen en wordt dat fragment uit de video geknipt. Ga jij een online cursus maken, dan zou ik het je echt aanraden. Kost een paar tientjes maar scheelt uren tijd.
E-book/handboek maken – 5 uur
Dit was heerlijk. Video is in mijn ogen zo’n ‘gedoe’. Er kan veel mis gaan, het duurt lang om de juiste take te vinden, je kan niet zomaar een zin aanpassen als je het achteraf toch stom vond… Nee, dan schrijven! Heerlijk. Gewoon makkelijk dingen kunnen aanpassen en zoeken en dat allemaal in je luie joggingbroek.
Wat hielp, was dat ik besloot: het digitale handboek hoeft alleen maar uit een kaft en tekst te bestaan. Geen extra mooi-vorm-gegeven achtergronden of plaatjes erbij. (Ik ken mezelf en weet dat dat dan precies in de goede kleuren moet zijn en ik zo wéér 5 uur verder ben.)
Online leeromgeving maken – 10 uur
Ik weet niet waarom ik hier niet zo bij had stilgestaan, want ik dacht van nature altijd dat dingen ‘heel veel tijd kosten’ en ’te moeilijk voor me zijn’. Maar bij het maken van een online leeromgeving, had ik blijkbaar de overtuiging ‘dat ik dat wel even kon doen’?!
Dat viel dus een beetje tegen. Ik kende de hele LearnDash-plugin niet en startte net zo eigenwijs als een net verhuisd stelletje met een Ikea-Pax-kast. Zonder de gebruiksaanwijzing en tutorials te bekijken. Daar kwam ik mokkend op terug.
Toen ik uiteindelijk doorhad hoe het werkte, begon de ellende pas echt. Ik raakte -terwijl ik daar geen tijd voor had -bezeten en wilde dat de knoppen de kleuren hadden van mijn website. En dus ging ik tekeer met de ‘inspecteer element’-functie van mijn browser en haalde mijn Bijbel tevoorschijn. (Dit boek, over HTML en CSS, zo’n beetje het beste cadeautje wat ik ooit op mijn verjaardag kreeg. Dankjewel nog, ex-vriendje.)
Wat me 4 uur zou hebben bespaard? Als ik niet zo obsessed was geweest met het aanpassen van bepaalde knoppen en als ik niet per ongeluk het template wat ik had gemaakt van de leeromgeving, weg had gegooid.
‘Klantenreis’ updaten – 3 uur
Nadat ik klaar was met mijn online cursus maken, liep ik het hele proces nog eens door. Ik paste de productpagina van de cursus aan, de automatische mailtjes, het systeem wat de inloggegevens verstuurt en bestelde de cursus van mezelf om te zien of alles soepel liep.
Dit had in een uurtje klaar kunnen zijn.
Maar er gebeurde het volgende: ik stoorde me ineens aan de term ‘winkelmandje’ in de url tijdens het bestelproces. Het klonk zo truttig. ‘WinkelmandJE’. Dus besloot ik de URL aan te passen. Want het leek het me grappig om er ‘mand’ van te maken. Je weet wel:
Een aanpassing die me 30 seconden zou kosten en me tot in de eeuwigheid pret zou opleveren als ik naar mijn eigen site zou kijken.
Dacht ik.
Want toen was ineens de afreken-knop verdwenen uit m’n webshop en had ik nog 2 uur nodig om daar een oplossing voor te maken.
Maar… toen dat eenmaal gelukt was, was ik…
Klaar!!!
Hier houdt m’n verhaal ook op, dit was alles wat ik je nu wilde vertellen over mijn eerste keer ‘online cursus maken’. (En hier blijft het ook bij, want ik ga niet ook nog eens een online cursus maken over ‘hoe je een online cursus moet maken’. Ook ik heb mijn grenzen.)
Houdoe en veel liefs,
Anne
P.S. 1 Als je een vraag hebt
- Heb je een korte vraag waarvan je verwacht dat ik ‘em binnen een paar minuten kan beantwoorden? Stel ‘em dan hieronder in de reacties! Leuk!
- Wil je óók nog eens weten hoe ik het allemaal doe met mijn social media en marketing? Daar schreef ik ook een blog over, die vind je hier!
P.S. 2 Wat ik nu ga doen…
Benieuwd wat ik ga doen nu dit m’n cursus af is? Komende maanden in ieder geval niet nóg een online cursus maken, haha. Ben er wel even klaar mee en wil mijn tijd weer in stem, zingen en muziek steken. Ik ga me, om te beginnen, bezighouden met de volgende zangavond die gepland staat! ‘Sinds het weer mag’, organiseer ik eens per maand een ‘zangavond’ in Breda, waar mensen op een laagdrempelige manier samen kunnen zingen. Alle voordelen van een koor (samen zingen, mensen leren kennen, stem en muzikaliteit ontwikkelen) zonder alle nadelen van een koor (verplicht elke repetitie aanwezig zijn, optredens doen, liedjes instuderen). Talent, ervaring en voorbereiding zijn niet nodig. Kijk gerust even op mijn website als je mee wil doen!
JEZUSmina wat een leuke blog! Met zoveel plezier gelezen en diep respect voor de weg naar deze cursus maken!
Aaah, wat goed om te horen! Blij dat je ‘em leuk vond!